تحولات بازار سرمایه؛ به نام مردم به کام حقوقی ها!-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی عطا بهرامی، اقتصاددان و استاد دانشگاه

تحولات بازار سرمایه؛ به نام مردم به کام حقوقی ها!

ریزش های اخیر بازار سرمایه موجب افزایش نگرانی سهام داران خرد ناآشنا به فوت و فن های بازار شد، نگرانی که عواید آن به جیب حقوقی هایی رفت که برنده همیشه بازار هستند، علی رغم اینکه خود را در ظاهر بازنده نشان می دهند.
عطا بهرامی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 18
کد خبر: ۵۹۴۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

تحولات بازار سرمایه؛ به نام مردم به کام حقوقی ها!

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ریزش های اخیر بازار سرمایه موجب افزایش نگرانی سهام داران خرد ناآشنا به فوت و فن های بازار شد، نگرانی که عواید آن به جیب حقوقی هایی رفت که برنده همیشه بازار هستند، علی رغم اینکه خود را در ظاهر بازنده نشان می دهند. اگر سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال تصویب برداشت یک درصد از صندوق توسعه ملی است نه به خاطر سهامداران خرد، بلکه به دنبال تامین منافع حقوقی های بازار است! با اینکه بورس هم مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری و قاعده بازی در این بازار بر سود و زیان متمرکز شده، اما سازمان بورس به دنبال برداشت منابع امروز و آیندگان این سرزمین برای افزایش سوددهی بیشتر سهام داران همیشگی بازار است!

 

در حالی که منطقا ۲ درصد بازار متعلق به حقیقی ها و در دست حقیقی هاست، هر چند در شکل ظاهری ۴۰ میلیون نفر کد بورسی دارند، اما وزن آن ها در بازار به مراتب کوچک تر از حقوقی های بازار است، لذا سهم چندانی در بازار ندارند، حقوقی ها و شبکه خصولتی ها تعیین کننده های اول بازار سرمایه به شمار می روند، لذا چون سازمان بورس و دولت به فکر تامین هر چه بیشتر منافع این گروه است، موضوع حمایت از بورس را به اسم مردم، اما به نفع حقوقی ها سر هم بندی می کند.

 

منطق دیگری که بسیار حائز اهمیت است و جای پرداختن به این موضوع وجود دارد این است که عملاً اتفاقی در حال رخ دادن است، بخش پولی ما به صورت قانونمند در برابر بخش واقعی اقتصاد قرار گرفته است، حالا یا به اسم مردم یا به هر اسم دیگری، به این معنا که دیگر پذیرفته‌ایم ایم بخش پولی ربطی به بخش واقعی نداشته باشد! اصلاً دولت پول برای سفته بازی چاپ می کند تا با این پول برخی از حقوقی ها در بازار سهام رد و بدل کنند و  دائما بازار را درگیر فعالیت‌های سوداگرانه ایی کنند که زیان آن به عموم مردم و منفعت آن به خودشان می رسد.

 

تردیدی در این موضوع وجود ندارد که دولت در حال رسمیت بخشیدن جدی به بخش غیر واقعی پولی است، مساله ای که به بدترین شکل ممکن شاهد آثار آن در آینده ای نه چندان دور در اقتصاد خواهیم بود.

 

دولت آقای روحانی با تشدید چاپ پول کاهش ارزش پول ملی را به شدت نشانه رفته است، خلق پولی که برای حمایت از بازار سرمایه صورت می گیرد در کوتاه مدت حباب را می ترکاند و منجر به اتفاقات ناگواری در عرصه اقتصاد کشور می شود. شاید وجود ابرتورم بتواند بورس را از فشارهای بادکنکی و حبابی نجات دهد! هنگامی که بانک ها مسابقه خلق پول گذاشته اند تا به بورس تزریق کنند شکی نیست که تورم از آنچه به اقتصاد تحمیل شده افزایش بیاید، چرا که وجود پول و نقدینگی بدون پشتوانه منجر به افزایش تورم می شود.

 

متاسفانه دولت برای رسمیت دادن به این موضوع برای نجات بازار سرمایه اجازه چاپ پول را به بانک ها صادر کرده است، یعنی دولت چاپ پول را برای بانک ها قانونی کرده است. در حالی که بانک ها پیش از این هم در حالت غیرقانونی پول چاپ می‌کردند و کاری به بخش واقعی اقتصاد نداشتند، حال در نظر بگیریم چاپ پول رگباری به صورت غیر قانونی و افزایش چاپ پولی که دولت بدان رسمیت بخشیده است! بی ترديد چاپ پول برای حمایت از بورس تورم بیشتری به مردم و معیشت آنها وارد می کند، تورمی که جایی برای جمع و جور کردن آن از زندگی مردم به همین راحتی باقی نمی گذارد. آنچه دولت برای نجات بازار سرمایه انجام می دهد تلاش برای از بین بردن اقتصاد واقعی که در بخش تولید ظاهر می شود، است.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حزب الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
مجلس به خواب رفته و شریک دزد و رفیق قافله استیضای روحانی خواست بحق مردم سریع و قاطع والله که این مجلس هم دزد و شریک جرم خایینی است
تحلیل های برگزیده